9 de mayo de 2014

Las músicas de Betty la fea

Las músicas de Betty la fea
Maria Edurne Zuazu (CUNY Graduate Center) y Rubén López Cano (ESMuC)
Latin American Music Review. Volume 35, Issue 1, Spring/Summer 2014

Resumen:

La amplia difusión y múltiples adaptaciones de Yo soy Betty, la fea, la han convertido en la telenovela latinoamericana de mayor éxito de todos los tiempos. Los diversos estudios que analizan y explican este fenómeno, no han tratado el papel de la banda sonora y especialmente la música en este proceso. Las sintonías, música incidental y el uso de música preexistente tanto en versiones originales como en adaptaciones, han colaborado de manera fundamental a la circulación transnacional y apropiación local de la trama, a interpelar audiencias diferentes, a la construcción de los personajes y situaciones dramáticas y a matizar el núcleo narrativo básico que fue cambiado en varias de sus adaptaciones. Así mismo, la música tiene una incidencia directa en la comercialización de la serie y sus productos derivados haciendo que sus contenidos pervivan más allá de su contexto audiovisual. 

Abstract

The Colombian telenovela Yo soy Betty, la fea (1999-2001) had an unprecedented outstanding diffusion all over the world, both in its original form and through the manifold national adaptations that sprang forth over the 2000s, becoming the most successful telenovela to date. Whereas the phenomenon has attracted scholarly attention, the role that music had in the trajectories and transformations of the telenovela has been largely overlooked. Yet, soundtrack design and music were fundamental elements at the core of Betty’s successful worldwide circulation. The series’ soundtrack –opening theme, source music, and popular songs— was mobilized in Yo soy Betty, la fea and in its manifold adaptations to habilitate the cross-national circulation and local adaptation of the series, to address localized audiences, to fashion the basic plot, to define the series’ aesthetics as well as to adjust Betty’s ugliness-otherness to the different sociocultural realities and media contexts where it was produced and consumed. Popular songs also participated in the promotion and commercialization of the series while they extended the world of the telenovela beyond its televisual context.