Maria Edurne Zuazu (CUNY
Graduate Center) y Rubén López
Cano (ESMuC)
Latin American Music Review. Volume 35, Issue 1, Spring/Summer 2014
Resumen:
La
amplia difusión y múltiples adaptaciones de Yo soy Betty, la fea, la han convertido en la telenovela
latinoamericana de mayor éxito de todos los tiempos. Los diversos estudios que
analizan y explican este fenómeno, no han tratado el papel de la banda sonora y
especialmente la música en este proceso. Las sintonías, música incidental y el
uso de música preexistente tanto en versiones originales como en adaptaciones,
han colaborado de manera fundamental a la circulación transnacional y
apropiación local de la trama, a interpelar audiencias diferentes, a la
construcción de los personajes y situaciones dramáticas y a matizar el núcleo
narrativo básico que fue cambiado en varias de sus adaptaciones. Así mismo, la
música tiene una incidencia directa en la comercialización de la serie y sus
productos derivados haciendo que sus contenidos pervivan más allá de su
contexto audiovisual.
Acceder a versión pre-print.
Abstract
The Colombian telenovela
Yo soy Betty, la fea (1999-2001) had an unprecedented outstanding
diffusion all over the world, both in its original form and through the
manifold national adaptations that sprang forth over the 2000s, becoming the
most successful telenovela to date. Whereas the phenomenon has attracted
scholarly attention, the role that music had in the trajectories and
transformations of the telenovela has
been largely overlooked. Yet, soundtrack design and music were fundamental
elements at the core of Betty’s successful worldwide circulation. The series’ soundtrack
–opening theme, source music, and popular songs— was mobilized in Yo soy Betty, la fea and in its manifold adaptations to habilitate
the cross-national circulation and local adaptation of the series, to address
localized audiences, to fashion the basic plot, to define the series’
aesthetics as well as to adjust Betty’s ugliness-otherness to the
different sociocultural realities and media contexts where it was produced and
consumed. Popular songs also participated in the promotion and
commercialization of the series while they extended the world of the telenovela beyond its televisual context.